parallax background

Týchto 5 signálov znamená, že vášmu telu chýbajú minerály

5 jogínskych pozícií pre začiatočníkov, ktoré ti dodajú energiu v pondelok ráno
4. júna 2018
TEDx prednáška, ktorá ti presne vysvetlí, na čo je dobré trénovať mindfulness
5. júla 2018
 

Skúste pochopiť svoje telo a zistiť, čo vám niektorými znameniami chce vlastne povedať, a aké živiny potrebuje.

Žijeme v hektickom svete. Priznajme si to, niekedy nás každodenné povinnosti a starosti pohltia natoľko, že starostlivosť o svoje telo posunieme do úzadia. Občas si nedávame pozor na výživovú hodnotu jedál, neprijímame dosť vitamínov z ovocia a zeleniny či dostatočne nedodržujeme pitný režim. A keď svoju ruku k dielu priloží stres, nečudo, že telo vysiela prosby o pomoc.

 

Ktoré minerály potrebujeme najviac?

Ako uvádza prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc. pre magazín SME, minerálne látky tvoria zhruba 4 percentá hmotnosti ľudského tela. Možno sa to ani nezdá, ale zohrávajú zásadné úlohy pri zdravom fungovaní tela, jeho enzýmov a hormónov. Ale ktoré sú pre nás tie zásadné? Minerály sa dajú jednoducho rozdeliť na dve skupiny – makroelementy a mikroelementy.

Makroelementy sú tie minerálne látky, ktoré potrebujeme vo väčších denných dávkach (cca 300mg), najvýznamnejšie sú vápnik, magnézium a draslík. Ako mikroelementy sa označujú minerály, ktoré telu stačia v malých dávkach (do 100mg), napríklad železo, zinok, mangán či kremík.

Minerály teda plnia viacero funkcií a keď v tele chýbajú, telo začína čerpať živiny z náhradných zdrojov, aby mohlo správne fungovať. To sa potom môže odzrkadliť v podobe týchto najčastejších signálov.

 

1. Kŕče svalstva či brnenie v končatinách

Časté kŕče svalov či už cez deň, alebo v noci, sú veľmi častým príznakom nedostatku draslíka, magnézium, prípadne aj vápnika. Okrem svalových kŕčov môžu mať nízke hladiny týchto minerálov negatívny vplyv aj na vaše nervové zakončenia. Môžu spôsobiť taktiež opakované mravčenie alebo necitlivosť v rukách a nohách. Na zvýšenie úrovne draslíka v tele je potrebné pravidelne konzumovať listovú zeleninu, napríklad kel alebo špenát. Draslík spolu s magnéziom nájdete tiež v slivkách, marhuliach a červenej repe.

2. Krehké nechty, suchá pokožka a žltnutie zubov

Ak má telo málo vápnika, siahne do svojich rezerv v kostiach a zuboch. Nasleduje aj koža – tá nedostatok vápnika signalizuje suchou pokožkou, pri nedostatku vápnika sa ľahko lámu aj nechty. Najlepšími zdrojmi vápnika sú ovocné šťavy a mlieko. Ďalšími potravinami bohatými na vápnik sú brokolica, mak, ovsené vločky, fazuľa či orechy a v neposlednom rade i minerálne vody. Pitím minerálnej vody Gemerka vápnik doplníte tým najprirodzenejším spôsobom, pretože spolu s magnéziom sa vo fľaši nachádzajú v optimálnom pomere 3:1 (Ca:Mg).

3. Zlý spánok, migrény a poruchy koncentrácie

Ak sa vám zrazu začne horšie zaspávať, často sa budíte, trpíte nespavosťou, jednou z príčin môže byť práve chýbajúce magnézium. Tento minerál totiž pomáha k uvoľneniu tela a mysle a pokojnému spánku. Nehovoriac o možných nočných kŕčoch, ktoré sladkým snom vôbec nepomôžu. Okrem týchto príznakov často poukazuje na nedostatok magnézia aj nadmerná únava a slabosť a neschopnosť dlhodobej koncentrácie. Medzi potraviny bohaté na magnézium patria všetky druhy orieškov a semená ako sú ľanové, slnečnicové alebo mandle. Aj v tomto prípade je vhodné dodržovať pitný režim, z minerálnej vody sa totižto do tela vstrebe takmer 60% magnézia, pričom zo stravy len 30-40%.

4. Bledosť a lapanie po dychu

Bledá pokožka tváre aj dolných očných viečok je bežným príznakom nedostatku železa. Hemoglobín v červených krvinkách dodáva krvi červenú farbu, takže nízka hladina železa spôsobuje svetlejšiu farbu krvi. Preto môže koža stratiť zdravú, ružovú farbu. Môže objaviť kdekoľvek na tele, no môže byť aj obmedzená na jedno miesto, napríklad tvár, ďasná, pery, očné viečka, či dokonca nechty. Ak sa často zadýchavate aj pri bežných denných úlohách, ktoré vás predtým nijak nepotrápili – chôdza, schody či tréning – takisto môže byť na vine chýbajúce železo. Bez dostatku železa sa svaly unavia rýchlejšie aj pri bežných činnostiach a tak sa frekvencia vašich nádychov zvýši, aby telo získalo dostatok kyslíka. Jedzte červené mäso, špenát, kel či sušené ovocie, napríklad hrozienka a marhule.

5. Rednutie vlasov

Nedostatok zinku a je často ignorovanou príčinou rednutia vlasov a vypadávania vlasov. Prínosy zinku pre vlasy zahŕňajú podporu množenia buniek, rast tkanív a opravu tých poškodených. Zinok tiež udržiava maz-vylučujúce žľazy, ktoré sú pripojené na vaše zdravé vlasové folikuly, a teda znižuje šancu na ich vypadnutie. Ak ho chceme prijímať z potravy, doslova zinkom nabité sú ustrice, kraby a homáre. Z domácich potravín sú to strukoviny, červené mäso a hydina či orechy.

 
Je to jednoduché. Stačí len svojmu telu porozumieť, dať mu to, čo potrebuje a určite sa vám za to odmení. Pitím minerálnej vody Gemerka doplníte dôležité minerály prirodzeným spôsobom, a tak nestratíte rovnováhu, budete sa cítiť sviežo a pociťovať menej únavy.